Varen 2013

(weer)een nieuwe voorstag...

Na weer 4 dagen gewerkt te hebben zat ik s´ochtends al weer vroeg in de trein, met een nieuwe voorstag, op weg naar de Broekerhaven. (en een ander blokje voor de grootschoot..)

Aangekomen bleek dat de sluis van het kleine haventje waar ik lag, nieuwe sluisdeuren kreeg.. gelukkig mocht ik nog snel met m´n boot er even tussendoor, en naar het buitenhaventje varen.

Daar alle spullen weer uit de kajuit gevist, en begonnen met het weer in elkaar zetten van de rolreef met nieuwe voorstag, en de mast er weer op.

Na een uurtje knutselen stond alles weer overeind, en ben ik richting huis vertrokken. Er stond een ruime westenwind, alleen een beetje weinig..Onderweg nog 2 landingsvaartuigen van de Marine tegen gekomen, Wat gaan die dingen hard!

Halverwege viel de wind helemaal weg, dus moest de motor het maar doen. Een hoop herrie, maar anders werd het 2300 uur s´avonds, daar had ik niet zo´n zin in..

Ook van dit tochtje een filmpje..


Helaas geen Engeland, maar wel een leuke 3 week op het wad..


De geplande tocht naar Engeland ging niet door, dit in de eerste week van m´n vakantie plaats moeten vinden. Een ongunstige wind gooide roet in het eten. Een (af en toe harde) west-noordwesten wind, dat werd kruisen naar Engeland, dan word het het solo met een Leisure 17 een lange tocht....

Naar het Wad dus. De eerste dag vertrokken richting Enkhuizen, en voor anker bij de Compagnieshaven. (dat is weer gratis...)

De volgende dag verder richting Kornwerderzand, alleen werkte de wind niet echt mee, dat werd een dikke 6bft noord-noordwest....

Onder een half ingerolde genua en gereefd grootzeil ging het best wel hard, maar Kornwerderzand (of Den Oever) werd wel kruisen...

Dan maar binnendoor naar het Oostelijk wad, via Lemmer door Friesland naar Lauwersoog..

Onderweg kwam ik nog een leuk transport tegen...

Ik kon kiezen, via de staande mast-route, (via Leeuwarden-Dokkum) of via het Bergummermeer en Kuikhornstervaart-Petsloot-Nije zwemmer naar het Lauwersmeer...De laatste route is een stuk sneller, maar... dan moet wel de mast plat...

Dat gaat vrij makkelijk, gelukkig..Een nadeel van deze route is dus ook dat er een aardig stuk gemotord moet worden, tot het Lauwersmeer. Veel benzine kost dat met mijn motortje niet, hij is verbazend zuinig. half litertje per uur, half gas. Dan haal ik toch nog 4,5kn, alleen de herrie....(2 takt, luchtgekoeld)

Doorvaarthoogte 3 meter..

Op het Lauwersmeer bij een eilandje overnacht en de mast er weer op gezet..

De volgende dag richting Lauwersoog, boodschappen gedaan (nieuwe kaart..), en door de sluis richting Schiermonnikoog. Een paar regenbuitjes gehad, maar bij Schiermonnikoog scheen de zon weer..

Terwijl het water zakt maar wat eten...

En droog gevallen!

Het onderwaterschip is na 3 jaar in het water nog aardig schoon!

Na een flinke wandeling met de hond over het wad en het eiland, was het bedtijd.

De volgende dag moest ik nog wat boodschappen in het dorp doen, en nog naar het noordzee-strand gelopen met de hond. Halverwege de middag wilde ik naar de Engelsmanplaat, en daar ook weer droog vallen.

Vroeger lag er nog een betond geultje tussen de plaat en het rif, maar de betonning is een paar jaar geleden weggehaald.

Op weg naar de Engelsmanplaat, in de verte is het baken en het drenkelingenhuisje (er zitten nu zomers 2 vogelwachters in..)

De Engelsmanplaat, of eigenlijk lig ik hier droog tussen het Rif en de Engelsmanplaat..



Nou was de plek om droog te vallen niet een keuze, ik liep er vast, boven op een zand bult. Rond middernacht was stond er weer voldoende water, en heb ik de boot in iets dieper water gelegd..

Hier lag ik eerst, bovenop een bult..

Het drenkelingenhuisje..

Het baken..(op de achtergrond; Wierumer wad, Paesens rede)

Naast de gebruikelijke vogels, scholeksters, meeuwen, sterntjes, strandlopertjes, etc. Kwam er ook nog een heel bijzonder vogeltje even op de railing uitrusten, een Fitis of Tjiftjaf. dat is bij deze vogeltjes moeilijk te zien, ze zijn eigenlijk alleen door hun zang uit elkaar te houden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Fitis

Een piepklein vogeltje, het beestje werd bijna van de railing geblazen door de wind..

2 uur voor hoog water weer vertrokken richting Lauwersoog, en van daar door naar Groningen. Dikke stroom mee, dat schoot lekker op.

Vlak voor de haven van Lauwersoog brak de voorstag!! Gelukkig bleef de mast staan, overeind gehouden door de 8mm dyneema val..Dat werd dus op de motor naar Groningen varen en daar een nieuwe voorstag laten maken.

De tocht over het Reitdiep verliep voorspoedig, met de mast plat kon ik onder alle bruggen door. Helaas het grootste deel in de stromende regen...

In Groningen een nieuwe voorstag laten maken,en kwam m´n vriendin aan boord, die ging nog een weekendje mee naar het Lauwersmeer. Een vriend van me is ook nog mee geweest, met een open zeilbootje. Weer op de motor het Reitdiep af, er stond geen zuchtje wind meer..

Na het weekendje weer terug naar Groningen, en m´n vriendin weer naar huis. Terug naar het wad, en dit keer kon ik het hele Reitdiep, Van Groningen tot het Lauwersmeer zeilen! En dan is het een heel leuk stukje water..

Weer het wad op en via het Wierumerwad naar Ameland, en alles kunnen zeilen, zelfs de halfwinder heb ik nog even gehesen..

Zeehondje..

Bij Ameland uiteraard weer drooggevallen,en de volgende dag richting Kornwerderzand.

(Saar moet hier even opdrogen na een wandeling over het wad..(Dan gaat ze vogeltjes kijken)

De tocht naar Kornwerderzand verliep ook vlot, op de stukken waar ik stroom mee wilde hebben ,lukte dat ook,volgens planning.

Aangekomen bij Kornwerderzand, bleek de brug stuk te zijn! Tegenvaller, maar met gestreken mast kon ik toch door de sluis naar het Ijsselmeer..

De volgende dag naar Enkhuizen, helaas stond er niet erg veel wind, gelukkig, want de nieuwe voorstag brak ook!! Op de motor verder naar Enkhuizen, helaas..

Weer geankerd, en Saar heeft ontdekt dat je vanuit de bijboot heel goed vogeltjes kan kijken, en als de baas dan naar de wal vaart.....

De volgende dag was het plan om op de motor naar huis te varen, maar eenmaal door de sluis stonden er nog aardige golven en een flinke wind op het Markermeer..Dan is het wel een eind varen op de motor..

Ik heb de boot toen maar in de Broekerhaven achtergelaten, en ben met de trein naar huis gegaan.

De boot in de Broekerhaven, mast en rolreef (voor de 2de keer!!) ontmanteld..

4 dagen later heb ik (weer) een nieuwe voorstag gemonteerd, een dikkere dit keer, en heb ik de boot alsnog naar huis gevaren. Het grootste deel weer op de motor, het werd na de middag behoorlijk windstil...

Door dit lagertje brak de voorstag 2 keer, de stag liep vast tussen de 2 delen van het lagertje...

En tegen torsie-krachten is geen enkele stag opgewassen, ik ga hier komende winter een betere oplossing voor bedenken..

Ondanks 2 gebroken voorstagen, een prima vakantie gehad, met eigenlijk maar 1 dag echt slecht weer (heel veel regen, stortbuien..)




De Stertocht 2013.

Ook dit jaar was er weer de traditionele stertocht, van de Leisure Club Holland. Donderdag 9 mei werd iedereen in Durgerdam verwacht, een leuk tochtje met een leuke wind. Vrijdag zou de wedstrijd gezeild worden, maar door harde wind en slechte weersvoorspellingen voor de rest van het weekend (vooral erg veel wind, pittige windstoten en buien) werd besloten om dit jaar de Stertocht maar niet door te laten gaan....

Er waren ook maar 6 deelnemers,dit keer, waarschijnlijk ook omdat Hemelvaart dit jaar ook wel erg vroeg viel. Toen ben ik vrijdag maar weer teruggezeild naar huis, en heb de rest van het weekend nog wat aan de boot geknutseld.

Achteraf viel het wel mee met het weer, maar ja, een weersverwachting is een verwachting/voorspelling...Het kan wel eens mee of tegen vallen....

Uiteraard weer een filmpje...