/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Leisure17&22.jouwweb.nl
Home » Varen » 2018 De Grote Reis.. » Rott-Hjellestad

Rott - Hjellestad

Na een stevig ontbijt aan boord van de Noorse buren, ben ik vertrokken van Rott. Een mooie tocht, beetje een omweg tussen wat eilandjes door, langs de ingang naar het Boknafjord en door de Karmsundet naar Haugesund.

Hieronder ongeveer de route:

Het eerste stuk, tot Boknafjord, ging voorspoedig. Halve wind, later aan de wind. Doordat ik wat tijd was verloren met dobberen tussen de eilandjes, had ik vanaf Boknafjord wat stroom tegen. Dat wind draaide ook wat meer naar noord west, Dat werd dus kruisen tegen de stroom in. De wind viel, toen ik rond 2000 uur Karmsundet binnenvoer, helemaal weg. Dat werd motoren, gelukkig nog met een beetje stroom mee.

Zoiets als een stroomatlas van Noorse fjorden had ik niet, maar wel stroomgegevens van de kust. Over het algemeen viel de stroom in de fjorden en tussen de eilanden erg mee, op een paar plekken na.

Karmsundet is een lang smal fjord met steile kanten. niet zo heel hoog, dat viel wel mee. Langs de kant veel vakantie of 2de huisjes.

Noorse lama´s.

Onderstaande foto was rond 2230 uur, net voorbij Kopervik. Het werd niet eens meer echt donker ´s nachts.

Het plan was om in Kopervik te overnachten, maar toch besloten om door te varen. Nog maar een extra pot koffie gezet, en verder.

Uiteindelijk ter hoogte van Aveldsness zag ik op de plotter achter een eilandje een ankertje staan. Leek een mooi plekje, dus maar even kijken. Het was erg ondiep, veel stenen en waterplanten. In de verte een steigertje. Het was al behoorlijk schemerig, en middernacht, maar ik was toch nieuwsgierig.

Het was een splinternieuw steigertje, het zaagsel lag er nog op. En is was op het eiland Bukkoya, en daar ligt een nagebouwd vikingdorp.

Met een hek er omheen, en dat was natuurlijk dicht. Maar ik kon nog wel even door het bos wandelen.

Ze houden hier 1x per jaar een vikingfestival, schijnt heel bekend te zijn.  Meer info op deze site: https://opplevavaldsnes.no/ 

 

Uiteindelijk aan de andere kant van het eilandje voor anker gegaan. Hier wat minder last van planten en stenen, en volgens de plotter een zand bodem. 

Eenmaal voor anker was het toch wel aardig afgekoeld, en vond ik het best fris. de chinees maar even aangezet, en even de boot warmgestookt. Nog een biertje, en slapen.

De volgende dag verder, op zoek naar een benzinepomp en supermarkt. 

1 van de huizen in het vikingdorp stond aan het water, het boothuis.

Na het vikingeiland verder richting Haugesund. Met Google maps uitgezocht of er in de buurt van de beoogde benzinepomp ook een supermarkt was, en eentje die open was op zondag. Gelukkig wel. 

Achter het vikingeiland lagen twee grote LNG tankers voor anker, enorme schepen die vloeibaar gas vervoeren. 

Langzaam kwam Haugesund dichterbij, en de eerste grote brug, de Karmsund brug.

Haugesund is een havenstad met veel offshore industrie. Olie en gas, maar ook windmolens. Ik heb het geluk dat mijn boot niet zo hoog is (ongeveer 9,5 meter) dus ik kon binnendoor varen, langs oude pakhuizen, door een smal kanaal. Hier kon ik ook benzine tanken. (Bij bijna alle pompen langs het water in Noorwegen betaal je met plastic)

Na het tanken en boodschappen doen, weer verder. Via het Boemlafjord naar het Stokksundett. Deze tocht begon met een leuk windje, na Haugesund even aan de wind. Op het Boemlafjord viel de wind een beetje weg, maar met de halfwinder erbij toch nog 4 knoop.

Eenmaal op het Stokksundett trok de wind aan tot een dikke 5-6bft, pal tegen! Dat werd kruisen, en helaas ook een beetje stroom tegen. Dat gaf rare korte golven. Helaas, even afzien dus. Tegen een uur of 1900 nam de wind wat af en werd meer west. Ook was ik bijna aan het einde van de Stokksundett, en met de halfwinder er bij, tussen de eilandjes door naar het Selbjoernfjord. 

Op onderstaande foto is het 2130 uur, en in de verte onstaat er mist boven de bergen. Het koelde die avond ook flink af, en het werd een beetje nevelig. 

Tussen de eilandjes doorvarend wel blijven opletten! niet ieder rotsblok op aanvaringsdiepte is voorzien van een stalen paal!

Het oversteken van het Selbjoernfjord ging voorspoedig. In het donker (zwaar schemerig, door de nevel. Echt donker werd het niet meer.)

Rond een uur of 0100 heb ik de boot vast gebonden aan een rotsblok, met achterop het hekanker. Een biertje om bij te komen, en slapen. Hier hoorde ik ook voor het eerst de wilde schapen!

De volgende ochtend nog even een foto gemaakt van dit leuke ligplekje. 

Hoe doe je dat nou? Aan een rots aanleggen? Heel simpel,een eind uit de kant laat je het hekanker vallen. Test even of hij ook houd. Dan vaar je, terwijl je de ankertros viert langzaam naar de kant. Als je bijna bij de kant bent, tros vastzetten, en wat gas blijven geven. Nu spring je op de kant, met een lange lijn (1 kant vast aan de boot!) Soms zit er een stalen pen in het rotsblok, anders met een korte tros een lus om een flink rotsblok, en daar de lange lijn doorheen en terug naar de boot, en daar beleggen. Eventueel kun je ook een stevige boom gebruiken.

Vaak moet je wel een paar keer opnieuw naar de kant varen, voor je goed ligt. En houd, zeker in Noorwegen ook een beetje rekening met het getij. Dat je bij laag water niet alsnog op de rotsen ligt te bonken.

aan boord van Lotje heb ik 2 lange lijnen van 50 meter, en een 7kg CQR-anker met 10 meter ketting en 50 meter lijn.

Ook gebruik ik bij twijfel over het soort ankergrond, (bijvoorbeeld veel rotsen en zand) een ¨tripline¨ Dit is een lange, 30mtr stevige lijn die ik achterop het anker kan vastmaken. Hier zit ook een knalgeel ankerboeitje aan. Krijg ik het anker niet los, kan ik de tripline op de lier zetten, en het anker ¨achteruit¨ los trekken. lukt na genoeg altijd.

 

De volgende ochtend doorgevaren naar Hjellestad. Dit werd een onstuimig tochtje, bij het oversteken van het Korsfjord had ik weer een stevige wind. 6-7bft dit keer, en tegen! Nu met wat langere golven, en met 2 rifjes in het grootzeil en de kleinste fok was ik ondanks het kruisen redelijk vlot in Hjellestad. 

Aangelegd in de haven van de Bergens Seilforening. Daar mocht ik 400,- noorse kronen ophoesten voor 1 overnachting! Echt belachelijk duur!! 41,- euro voor een 22ft bootje met 1 persoon! Afzetters!!

Gelukkig is de rest van Noorwegen wat havengeld betreft zeer betaalbaar.

Ik had deze haven gekozen omdat hij heel dichtbij het vliegveld was, waar mijn vriendin aan zou komen de volgende dag. Die kwam met de taxi, en had ook meteen mijn Cobb-barbeque meegenomen! Die was ik namelijk vergeten.

We zijn meteen vertrokken richting een mini Fjord, waar we voor anker zijn gegaan. 

Filmpje volgt nog..