De Grote Verbouwing

Al een tijdje speel ik met het idee om de indeling van de kajuit wat aan te passen. En dan met name de opstelling van de 2 banken en de tafel. De indeling is nu zoals op onderstaande foto:

En dat kan ook anders, zoals op deze Leisure 23. Zoiets wil ik ook gaan doen:

En waarom? Meer beenruimte, en efficiënter gebruik van de bergruimtes. Nu staat het onder de kajuittafel vol met spullen, krat met lijnen, vliegers, hondekussentjes, opblaaskayak en nog een paar dingen. Dat wil ik anders.

En ik ga ook nog iets heel erg decadents doen, er komt een houtkacheltje! De keus is gevallen op een Dickinson Newport solid fuel stove. Een klein, roestvast stalen kacheltje, 37cm hoog. 

Om deze kachel te kunnen plaatsten aan boord moet er wel wat gesloopt worden, de bovenkant van de keukenkast gaat eraf. (Rood omlijnd)

Daar moet ook nog een schoorsteenpijp op, met buiten een speciaal kapje met een vonkenvanger. Tijdens het zeilen wordt dit kapje verwijderd en de pijp afgesloten met een waterdicht dop.

Hier komt het kapje (rood kruisje in cirkel):

Is dat nou niet gevaarlijk, zo´n houtkacheltje aan boord? Nou, als je er verstandig mee omgaat niet.

De bekende gevaren zijn:

Koolmonoxide (CO). Ik plaats in ieder geval een CO-alarm, en de kachel haalt zijn verbrandingslucht via een speciaal kanaal van buiten, dus niet uit de kajuit. Dit leg ik zelf aan.

Brand. Ja, als je als een malloot de kachel roodgloeiend opstookt, vraag je om problemen. Deze kachel is berekend op ongeveer 2-2.5KW. Dat is hetzelfde vermogen ongevver als mijn dieselkachel. 

De schoorsteen, de wanden en oppervlaktes vlakbij de kachel worden voorzien van een hitteschild. Onder de kachel komt een betegelde plaat, een vuurbestendige plaat met daarop tegels.

De kachel staat niet los, maar zit stevig bevestigd aan de achterwand. De schoorsteenpijp ook, en hier komt ook een rooster omheen.

 

Ik heb mijn oog laten vallen op nog een ander kacheltje, deze: https://www.madebysymon.com/product-page/smaller-wood-stove

Hier wat plaatjes:

Kleiner dan de Newport, en goedkoper, maar moet wel uit Engeland komen. Dan komen er nog wat invoorrechten etc bij. Geen idee nog hoe duur dat wordt...

Ook een voordeel is dat ik voor deze kachel een stuk RVS auto-uitlaatpijp kan gebruiken als schoorsteen. lekker stevig, en ik kan de pijp uit 1 stuk maken.

Nog een optie is dit kacheltje, komt uit Amerika maar wordt ook verzonden vanuit Servië. Vanuit Servië is iets goedkoper wat betreft verzendkosten. Van de 3 kachels is deze ook verreweg de goedkoopste. Uit 3mm plaat gemaakt, dat kan wat aan de dunne kant zijn, trekt nogal snel krom.

Hieronder 3 schetsen die ik in Tinkercad heb  gemaakt, de ene van de opstelling met de Newport, de onderste met het Engelse kacheltje, en nog een schets met de Amerikaan:

De schoorsteenkap buiten is voorzien van een vonkenvanger, deze voorkomt dat vonken uit de schoorsteen vliegen. Vonken kun je voor een heel groot deel ook voorkomen door op te letten wat voor hout je in de kachel stookt. Voor dit soort kacheltjes zijn houtsoorten zoals Essen, Wilg Beuken- en berkenhout zeer geschikt. Maar ook kleine houtbrikketten. 

Ook opletten op de windrichting en de plek waar je ligt is raadzaam, niet iedereen vindt een brandend houtkacheltje leuk. Dus zal hij meestal gebruikt worden als ik ergens voor anker lig, of op een heel stil rustig plekje.

Tijdens het zeilen, en als de de houtkachel om bovenstaande reden niet aan kan, gebruik ik indien nodig de dieselkachel. Misschien wel met biodiesel. Alhoewel dat weer een vieze oliebollenlucht oplevert..   

Maar waarom een houtkachel? Ik hou van fikkie stoken, en het is erg leuk en het kan. Velen zullen hun wenkbrauwen ophalen, en daar trek ik mij, zoals gebruikelijk, niks van aan!

Welke kachel het gaat worden, zie je op deze pagina