Dit is het geworden!

Hmmmm.... hoor ik iedereen denken. Een munitiekistje!? Dat is toch geen kachel? Nee, maar die kun je er wel van maken. Dat wordt veel gedaan, meestal voor gebruik in bijvoorbeeld een tent. De meeste bouwsels zitten niet echt geweldig in elkaar, en lekken vaak hier en daar. Ook wordt er vaak een te smalle schoorsteen gebruikt, of juist te groot. 

Alle onderdelen heb ik besteld, en de eerste zijn binnen. Onderdelen voor de schoorsteen, deze maak ik uit RVS uitlaatonderdelen. In dit geval 3 delen met een diameter van 63,5mm. Deze drie delen passen strak in elkaar, zonder speling.

Het dikke eind gaat door het kajuitdak, door een hitte- en UV bestendige Siliconen manchet. Deze manchet is bedoeld voor gebruik in onder andere tenten, maar op een boot voldoet hij ook prima. 

Buiten komt dan op het stukje pijp dat hier doorheen steekt een RVS kapje met vonkengaas. Deze lijkt heel groot maar is maar 16cm in doorsnee. Het vonkengaas voorkomt dat eventuele vonkjes, nagloeiende resten, de schoorsteen uit komen.

En er zijn nog meer onderdelen binnen:

Het munitiekistje, schoorsteenpijpjes, een rooster, plaat van 3mm dik staal voor het deurtje, ruitje, hittebestendig koord, stalen strip voor onder andere de pootjes, en een grote staalplaat voor het inwendige van de kachel. Onderweg is nog de dakdoorvoer, en ik moet nog het kapje met vonkenvanger bestellen.

Veel ¨bouwers¨ lassen alles in elkaar, ik ga dat niet doen. Ik zet de kachel in elkaar met stalen popnagels. Voordeel hiervan is dat de boel niet krom trekt tijdens het lassen, en ik vrij makkelijk onderdelen kan vervangen.

Het munitiekistje moet aan de buitenkant ook nog ontdaan worden van de groene verflaag, als die er af is, en de kachel in elkaar zit, spuit ik de kachel zwart met hitte bestendige verf.

 

De bouw van de kachel

De kachel krijgt naast een mooi raampje ook een systeem voor secundaire verbranding. Hierdoor rookt hij een stuk minder, brand beter en schoner, heeft een hoger rendement, en is zuiniger met hout. Hoe werkt dat nou?

Tijdens het verbrandingsproces krijgt de kachel zijn verse lucht van onderen in het vuur. Werkt prima, maar de verbranding is vaak niet helemaal volledig. Daardoor wordt bijvoorbeeld het kachelruitje zwart. Voor je nou bovenlangs het vuurtje extra lucht toe, vindt er een volledigere verbranding plaats. En blijft dus ook je ruitje schoner, en een stuk minder rook.

In dit filmpje wat meer uitleg:

Ik ben begonnen met het deksel, daar zit een handvat op, die moest eraf. Vervolgens een gat van ongeveer 60mm uitgezaagd voor de schoorsteen. Daar komt een pijpje van 60mm en 200mm lang in te zitten. monteren doe ik met stalen popnagels, en glasvezelkoord er tussen.

Op bovenstaande foto is het schoorsteenpijpje gemonteerd met stalenpopnagels. Deze popnagels steken nu nog erg uit, maar ik klop ze een beetje vlak.

Hieronder een proefopstelling van de schoorsteen. Beetje donkere foto, helaas. hier is ook de hittebestendige siliconen dakdoorvoer te zien. Ik maak de schoorsteen exact op lengte door de pijp op de kachel in te korten.

Het deurtje, daarvoor heb ik een stuk 3mm dik staal gebruikt. Helaas schoot ik bij het uitslijpen van het gat voor het raampje nogal uit. Gelukkig niet te ver.

Het is wel een beetje behelpen wat gereedschap betreft, ik heb niet echt veel gereedschap speciaal voor plaatbewerking. Maar het lukt aardig.

Ik ben ook bezig met de binnenkant, hier de gaten en het schotje voor de secundaire verbranding. Daar komt nog een schuifje voor.

Het binnenwerk is klaar, en gemonteerd. Ook is de buitenzijde van de kachel ontdaan van de legergroene verf.

Op bovenstaande foto is het rooster te zien, hier komt nog een as laatje onder.

 

En de kachel is klaar!! Ik hem behandeld met zwarte hittebestendige verf, deze kan teperaturen tot 800grC aan. 

Hij staat nu nog vrij hoog op zijn poten, de exacte hoogte kan ik pas bepalen als ik het kacheltje op de boot ga plaatsen. 

Maar eerst moet ik hem ¨inbranden¨ De verf moet namelijk uitharden, en dat stinkt en rookt altijd een beetje. Dat ga ik dus buiten doen.

De eerste keer de kachel aan, en hij rookte even flink door alle verf, en hier en daar nog wat oudeverfresten en boorolie. Maar hij doet het prima! nog een klein probleempje met het glasvezelkoord dat tussen het deurtje en de kachel zit, dat blijft niet zitten. de 2zijdige tape die hier op zit werkt niet. Daar moet ik nog wat op bedenken.

De secundaire verbranding werkt ook prima, weinig tot geen rook.

Buiten op het dek moet er op de schoorsteen natuurlijk nog een voorziening om te voorkomen dat er vonkjes uit de schoorsteen komen. Dit doe je dus door er een vonkenvanger op te zetten. En ook is het handig dat deze kap de regen een beetje tegenhoud.

Ik heb hem zelf gemaakt, van 5mm rvs-gaas en een Ikea bestekbeker.

Tijdens het zeilen gaat het kapje er af, en komt er een dop over de schoorsteen heen, omer overkomende golven en buiswater buiten te houden.