Lekkage...en een rotte mast-ondersteuning..
Ik dacht dat ik er vanaf was, maar er komt nog steeds water de boot binnendruppelen. Sinds een paar weken staat er toch weer een plasje water in de kajuit, erg irritant.
De vraag is, waar komt het vandaan? Tijd om op onderzoek uit te gaan. Eerst maar eens gekeken of het bij de boeg vandaan komt, daar heb ik al wat reparaties moeten uitvoeren om lekkage tegen te gaan.
Nee dus, de kielbouten ook niet, en het komt ook niet uit het achterschip...
Waar dan wel? Nou, waarschijnlijk de maststeun, nadat ik daar de vloer open heb gemaakt, bleek het blok hardhout wat daar hoort te zitten, geen hardhout te zijn, maar een stuk vurenhout! En helemaal rot...
Dat stuk hout zit er ook een beetje vreemd in, de maststeun staat op het uiteinde! En daarachter zit een spleet, met daar weer achter en grote ¨klodder¨ polyester! Heel raar...
Op deze manier worden de krachten die via de maststeun op de romp worden uitgeoefend, niet goed verdeeld.
Na nog wat stukken vloer etc. weggezaagd te hebben, uiteindelijk het lek gevonden! Het zit net voor de linkerkiel, een klein scheurtje.
Hier kijk je recht op de romp, je ziet nog net het voorste stukje van de kiel-aanzet. In het ´kuiltje´, daar zit het lek. Dit is dus in de voorste luchtkamer, links van de toiletbak...
Aan het scheurtje was te zien dat het vroeger al een keer was gerepareerd. Waarschijnlijk weer opengegaan doordat ik een tijdje geleden op het Ij, vlak voor de Oranje sluizen bij Amsterdam, tegen iets groots, ben aangevaren. Ik kon niet zien wat het was, het dreef onderwater.
Zondag 27 oktober stormde het zo´n beetje, af en toe meer dan 25kn wind. Ik zeilde toen terug van Monnickendam naar Naarden, het grootste gedeelte aan de wind. Toen heb ik natuurlijk af en toe wat flinke golfjes gepakt, en is het scheurtje nog ietsje verder open gaan staan. En sind die tijd lekt het dus wat erger...
Ik ga eerst proberen dit lek te dichten terwijl de boot in het water ligt, als dit niet lukt, moet de boot er toch even uit...
En inderdaad, het bleef toch nog een beetje druppelen. De boot moest er dus toch even uit.
Ik heb de scheur aan de buitenkant uitgeslepen, en 5cm om de scheur het polyester opgeruwd met een frees. Alles gedroogd en ontvet, en vervolgens in de scheur glasvezelplamuur gedrukt. Daarna nog wat glasmatjes er overheen, en nadat alles was uitgehard, antifoulingspray voor buitenboordmotoren er op gespoten. Bij de volgende schilderbeurt komt er een nieuwe laag anti-fouling op.
Hier is de reparatie te zien, voor het schuren en spuiten.
De boot ligt weer in het water, en is na een week nog steeds droog. Kurkdroog! Zo droog is Lotje nog nooit geweest!
Nu kan ik eindelijk met de nieuwe maststeun beginnen!
De nieuwe mastondersteuning, gemaakt van watervast betonplex (multiplex, voor beton bekistingen)
Op de foto zijn drie stukken zichtbaar, van 18mm ieder. Daaronder zit nog een groter stuk, ook 18mm. De onderste twee stukken zijn op de romp vastgezet met glasmatten en hars.
Nieuw vloertje gelamineerd, nu nog een afwerklaag en schilderen. De mast kan er in ieder geval weer op!
En de kajuitvloer is af!!