Zeiltrim

 

Leisure´s zijn geen race-bakjes, maar zeker een 17tje kan, als je een beetje met het tuig en de zeilen speelt, andere kleine bootjes (Kolibri 560, Waarschip 570..) voorblijven of inhalen.Af en toe zelfs grote boten, en dat vinden ze soms niet zo leuk..

P1070803.JPG

Op deze foto loopt Lotje 5,6knoop onder vol tuig, halve wind 3-4bft (genua + grootzeil) Nog met de oude leiogen op kunststof rails, die kon ik ongeveer 20-30cm naar voren of achteren verplaatsen, en de oude, erg korte, grootschoot-overloop. Op de giek zat geen neerhouder.

 

Om te beginnen, de mast. Ik heb op Lotje een Holt-Allen mast. Dit type mast is indertijd op de eerste L17tjes gezet,en hebben ook een giek met een plat/rechthoekig profiel. Later kwam de geel/goud kleurige mast. De 17sl had weer een andere, zwarte mast. Deze laatste 2 zijn veel stugger, en kunnen ook niet echt buigen.

De Holt-Allen mast is een prima mastje, met net even wat extra trimmogelijkheden.Hij is, in tegenstelling tot later gebruikte masten, zwaarder maar wel weer flexibeler. Deze mast kun je een beetje voor-buiging (pre-bend) geven. Hiervoor moet ook je grootzeil geschikt zijn, de bolling ligt iets anders.

Latere 17tjes met de gele en zwarte masten hebben een grootzeil waarbij het voorlijk recht moet blijven. Deze masten laten zich ook niet buigen.

Probeer dit ook niet, je sloopt hier je masttop-beslag mee!

Op mijn vorige Leisure 17 was dit beslag hierdoor voorover gekanteld, en had de bovenkant van de mast beschadigd. Deze heb ik toen 5cm in moeten korten, en het top-beslag weer opnieuw gemonteerd.

Wat is hier nu het voordeel van? Op een aan de windse koers kun je door de mast buiging, de onderlijkspanning, en voorlijkspanning te beinvloeden, het grootzeil ¨vlakker¨ maken.  Minder bol, zeg maar. Dit is vooral met veel wind prettig, je hoeft minder snel te reven. Flinke windvlagen worden ook beter opgevangen.

De buiging beinvloeden doe je ook door extra spanning op de achterstag te zetten, mits je mast goed getrimd is.

DSC_0004-1.JPG

Hiermee trek je ook meteen je voorstag goed strak, en in combinatie met langere genua-rails + leiogen kun je ook de genua goed in vorm trimmen. Vlakker, boller, afhankelijk van je koers t.o.v. de wind.

Op Lotje heb ik afgelopen najaar ook een nieuwe grootschoot-overloop gemonteerd, die is 3x langer dan de oude.

P1090588-2.JPG

Hiermee kan ik de spleet tussen grootzeil en genua groter of kleiner maken.Heb je op je Leisure een lange overloop? Probeer dit maar eens uit! Je zal merken dat je snelheid toeneemt, helling minder is en je komt ook iets hoger aan de wind.

Ook heb ik langere genua-rails gemonteerd, en een neerhouder op de giek. Voor deze neerhouder heb ik een stuk roerbeslag van een onbekend bootje gebruikt. Het is lekker stevig, en paste precies om de giek!

P1070081.JPG

Een nadeel van het L17 tuig met een Holt Allen mast is alleen dat bij harde vlagerige wind de mast de neiging heeft om in een vlaag verder naar voren door te buigen dan de bedoeling is. Hierdoor komt de voorstag en de wanten aan de lij-zijde slapper te staan, en kan je mast zelfs breken! Om dit op Lotje te voorkomen, heb ik 2 eenvoudige ¨checkstays¨ gemaakt, van dyneema lijn. Deze zetten niet nog meer spanning op de mast, maar voorkomen het te ver naar voren doorbuigen van de mast in windvlagen, en houden de spanning op de rest van het tuig gelijk.

Ik heb dit al uit geprobeerd, en het werkt!

Nog een interressant artikel (pdf) over zeiltrim (in het duits);

Masttrimm
PDF – 610,2 KB 991 downloads

En ook erg handig, dit noemen ze ook wel het Selden boekje..

http://www.seldenmast.com/files/1416926327/595-540-E.pdf

Hier staat heel veel informatie in over het trimmen van je mast, tuigage, stagspanning, etc.