/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
                        Leisure17&22.jouwweb.nl                           
Home » Varen » 2018 De Grote Reis.. » Noorwegen - Shetlands

Noorwegen - Shetlands

Na een nacht in Strusshamn ben ik weer richting Bakkasund vertrokken, en nu alleen. Op weg naar de Shetlands!

Een paar dagen eerder was ik al begonnen met het bestuderen van de Gribfiles, voor de windverwachting tussen Noorwegen en de Shetlands de komende dagen.

Het plan was nog niet helemaal duidelijk, er waren twee mogelijkheden. De eerste, een noordelijke route (geel) via Fedje. de tweede, (rood) via Bakkasund en de Horgefjorden.

In het begin zat het weer een beetje tegen, noordwest 6-7. Dat zou ook bijna twee dagen zo blijven, dus al snel viel het besluit om eerst richting Bakkasund te gaan. Halverwege kwam ik in nog slechter weer terecht, ik ben toen maar gaan schuilen in Hjellestad, aan het steigertje bij de supermarkt. Hier lag een splinternieuwe 32ft Dragonfly trimaran. Prachtbootje! Ze lagen alleen aan de verkeerde kant van de steiger, lagerwal. en met een dikke 6 lukte het niet om weg te komen. Ik heb ze even geholpen met wegvaren door middel van de loeflijn methode, ook wel de Groninger spring genoemd.

Foto van internet

Via deze methode is het vrij makkelijk om ook met wat meer wind van lagerwal weg te varen. Neem de lijn wel dubbel en weer terug aan boord. Dan is dit met een Leisure ook prima doen, ook solo.

de volgende ochtend was de wind wat gaan liggen, maar zou in de middg weer aantrekken, nog steeds noordwest.

In het Korsfjord stond nog een enorme en indrukwekkende deining van de harde wind van de afgelopen dagen op de Noordzee, maar met een beetje stroom mee viel het heel erg mee Ik kon tussen de eilandjes door en onder een 20 meter hoge brug door naar Bakkasund.

Daar weer bij de supermarkt aangelegd, De volgende dag nog een flinke wandeling gemaakt, en de dag daarna, maandag 27-6, de benzine voorraad  en drinkwater aangevuld,  en de Noordzee op richting de Shetlands. 

Aan de hand van wat Gribfiles had ik een beetje ideale route uitgestippeld, om zoveel mogelijk van de wind te profiteren. Die bleek achteraf heel aardig te kloppen!

Hieronder ongeveer de koers:

Afgaand op de windverwachting was dit de snelste route. Had ik een rechte koers aangehouden, dan had ik veel meer en langer last van windstiltes gehad.

Het was de ochtend van vertrek heel druilerig, motregen en weinig wind, noordelijk. Zou later Noordwest worden, dan een tijdje variabel tussen noord- en zuidwest, om dan zuidwest te blijven. Het zou ook wat droger worden.

Langzaam verdween de noorse kust in de motregen, en begon ik meteen maar aan mijn solo zeil routine. zoveel mogelijk half uurs slaapjes, beetje rondkijken, etc. En af en toe ook de kachel aan, want het was vooral ´s nachts best koud, en erg vochtig! 

´S nachts stond er nog een lekker windje, noord-noordwest, en schoot ik toch nog lekker op.

Halverwege de volgende dag, de wind hield er toen ook (volgens plan) een beetje mee op, werd ik opgeroepen door een survey-schip. Ze waren metingen aan het doen, en sleepten een paar mijl lange kabel met apparatuur achter zich aan. Of ik even een klein stukje pal noord wou zeilen. Dat zou mij dan wel vlakbij het Frigg gasveld brengen. Dit is niet meer in gebruik, en grotendeels gesloopt. Gevraagd of dat geen probleem was, en gelukkig werd dat bevestigd. Ik mocht er vlak langs. 

De nacht was erg rustig, En niet al te veel wind. Vol grootzeil en met de hafwinder toch nog 3 knoop. Vroeg in de ochtend viel de wind even helemaal weg, en de motor maar gestart, er dobberden aardig wat vissers rond in de buurt.

En een bijzondere ontmoeting, Walvissen!!

het waren dwergvinvissen, herkenbaar aan hun lange rug met een kleine rugvin. Helaas niet erg dichtbij.

https://rugvin.nl/media-en-publicaties/zeezoogdieren-noordzee/de-dwergvinvis/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwergvinvis

Tegen de middag trok de wind nog meer aan, zuidwest. Nog steeds volgens het plan! Tegen het einde van de middag moest er zelfs nog een rifje in het grootzeil, en begon het ook behoorlijk mistig te worden.

Volgens de plotter was ik al in de buurt van de Shetlands, maar ze waren nog niet zichtbaar.

Na een paar uur zat ik nog steeds in de mist, maar volgens de plotter was ik Bard Head al ruim voorbij. Zie onderstaand kaartje, ik was op weg naar de Gulberwick, een mooie ankerplaats. (het rode ankertje)

En dan gaat plotseling de zon schijnen en trekt de mist op! En zeil ik zo de Gulberwick binnen, zeilen strijken en voor anker! Tijd voor een biertje, en een stevige hap.

En een filmpje!

De volgende dag, na lekker te zijn uitgeslapen, weer verder. Het plan was om naar Bressay te gaan, daar was een klein haventje, met een paar plekken voor passanten. Vlakbij vertrok ook het veerbootje naar Lerwick. Leuke rustige plek, dacht ik. Eerst er maar eens naar toe zeilen. Dat ging voorspoedig, wel wind tegen dus kruisen. Maar in deze omgeving was dat geen straf!

Windkracht 3-4, vlak water, ideaal! 

Aangekomen bij het haventje van Bressay, was het bijna laagwater. Volgens de pilot en de plotter stond er nog genoeg water voor een Leisure 22 om binnen te varen. Een smalle ingang, omringd door rotsblokken.

Helaas, het haventje lag grotendeels vol, en de enige vrije plek was toch te ondiep. Midden in het haventje liep ik ook nog vast op een groot rotsblok, maar gelukkig gleed ik daar heel rustig op en ook weer af.

Toch maar door naar Lerwick. In het centrum heb je daar de Small boat harbour en Albert´s Dock. Beide lagen vol met Noorse zeiljachten die mee hadden gedaan aan de Bergen - Shetlands race. Daar was dus geen plek. Gelukkig heb je verderop nog Gremista Marina, wel een eindje van het centrum af. 

Havendienst van Lerwick maar opgeroepen en verteld dat ik richting Gremista ging. De haven van Lerwick kan vrij druk zijn, dus hebben ze graag dat je even doorgeeft wat je van plan bent.

Eenmaal aangekomen in de marina kreeg ik een box toegewezen, en een sleutel van het hek. Het havengeld moest ik maar in 1 van de blauwe kisten op de steiger gooien, als ik weer vertrok. 

En zo ging het eigenlijk de hele tijd, de Shetlanders, maar ook de Schotten, zijn ontzettend aardige en behulpzame mensen!

Na 2 dagen ben ik weer vertrokken, richting Whalsay. Een eiland met de meeste miljonairs van Engeland. Rijk geworden met het vissen met gigantische diepzee trawlers, maar ook door het op zeer grote schaal frauderen met vis-quota. Is een enorm schandaal geweest.

hieronder de route:

Er stond een mooie wind, oost-zuidoost, de hele route was bezeild. De noord ingang vanuit Lerwick naar buiten is berucht om zijn stroming, dus was het belangrijk om precies op de juiste tijd die te passeren. En ik moest ook op tijd bij Symbister aan komen, daar kan het wat stroming betreft ook flink spoken. Goed plannen was dus belangrijk.

En opletten dat je aan de juiste kant de boeien passeert, die rotsen geven niet mee..

Net buiten Lerwick, een sloperij voor olie en gas platforms.

Bijna bij Symbister. En net op tijd, nog een klein beetje stroom mee.

De haven van Symbister, duidelijk te herkennen aan de diepzee-trawlers die boven de pier uitsteken.

Eenmaal in de haven vond ik een plekje aan de steiger van de plaatselijke watersportvereniging, die vol lag met visbootjes. Dit was ook in Lerwick het geval. Deze bootjes worden bemand door 1-2 vissers, en ze vissen met lange lijnen. Aan die lijnen honderden haakjes, de boel zal maar in de knoop raken. Ook vissen ze met een soort kooien op kreeftjes en krabben. Alle boeitjes op onderstaande foto zijn krabben kooien. Ook op deze foto; Pier House

Toen ik aan kwam, lagen er ook nog een zeiljacht en een snel motorjacht, afkomstig van de Farröer eilanden. Deze zou ik later in Lerwick nog een keer tegenkomen.

In het Pier House bevind zich ook een heel klein museum, de sleutel om binnen te komen kon je in de winkel verderop halen. Helaas was er een probleem met de stroomvoorziening, dus kon ik er geen kijkje nemen. Wel wat foto´s;

Hier meer info over dit 14de eeuws gebouwtje uit de Hanze tijd en over Whalsay:  https://www.shetland.org/plan/areas/whalsay 

Ik heb nog wat gewandeld op het eiland, en na 2 dagen weer terug naar Lerwick. Hieronder nog wat foto´s van Whalsay:

Nog 1x Pier House, met daar net achter Lotje.

Hieronder Symbister House. Er zit nu een basisschool in. Hier meer info over de geschiedenis: https://en.wikipedia.org/wiki/Symbister_House

Op de Shetlands wordt ook fanatiek gezeild in een bijzonder bootje dat alleen hier voorkomt. Zeer spartaans, overtuigd, en de wedstrijden gaan onder bijna alle omstandigheden door. Wat dit nou voor een type boot is heb ik niet kunnen ontdekken, als iemand het weet?