Shetlands-Schotland-Ijmuiden

Het werd langzamerhand tijd om eens over de terugreis naar huis na te denken. Ik had nog een kleine 3 weken over. Eerst maar eens terug naar Lerwick, waar ik het Shetland Museum wou bezoeken. 

Met de stroom mee uit Symbister vertrokken, en op weg naar Wadbister Voe. Dit was een inham waar ik een nachtje voor anker wou liggen.

Mij was verteld dat daar vrij veel otters zaten. eenmaal daar aangekomen zag ik er af en toe wel 1, maar te ver weg om er een foto van te maken. Heerlijk rustig ankerplekje! Hier nog wat meer over otters op de Shetlands: https://www.shetlandotters.com/

otter.jpg

De volgende dag door naar Lerwick, dat lag min of meer om de hoek.

Dit keer was er een plekje voor mij in de Small boat harbour. Tenminste, volgens de havendienst, die ik had opgeroepen via de marifoon. bij het binnenvaren bleek de steiger vol te liggen, maar een Zweedse solozeiler gebaarde dat ik wel langszij mocht liggen.  

Het was ondertussen ook borreltijd, dus samen een biertje gedronken. ´S avonds hebben we met nog een paar Noorse zeilers de pub op de kade bezocht. Echt een toeristenpub, de volgende dag naar een echte Shetlandse pub geweest, in een achteraf straatje in het centrum van Lerwick. Veel gezelliger, beter bier, en live muziek. Terug op de boot met de Noren en de Zweed nog wat laatste biertjes.

Iedere avond lag er op de trailerhelling een zeehond te slapen, met ook iedere avond dezelfde zeemeeuw. 

Overdag  zwommen er grote grijze zeehonden in de haven, meestal bedelend bij de rondvaartboten. Erg opdringerige type´s..

De volgende dag wat rondgewandeld in Lerwick, en het Shetland museum bezocht. Zeer de moeite waard! Veel uitleg over de geschiedenis van de Shetlands en zijn bewoners.

Achter het museum bleek nog een Leisure 20 te koop te liggen.

Ook in Lerwick is genoeg moois te zien:

vanwege de windverwachting ben ik nog een dag langer in Lerwick gebleven. Er werd rond de 30-35 knopen wind verwacht buitengaats. Niet ongebruikelijk in deze regio, maar ik zoek de problemen liever niet op. De boot kan het allemaal wel hebben, maar het moet wel leuk blijven. Volgens de verwachting zou de wind de volgende dag eind van de middag wat afnemen tot 20-25 knoop zuidwest, later ruimend en afnemend west 10-15knoop.

Tijd genoeg om een Broch te gaan bekijken. hier wat uitleg:https://nl.wikipedia.org/wiki/Clickimin_Broch Indrukwekkend bouwwerk!

tijdens de bouw werden de stenen zorgvuldig uitgezocht, min of meer op maat gebeiteld, en op elkaar gestapeld. En het staat er al 2000 jaar..

De ¨uitsparingen¨ op bovenstaande foto waren woonruimtes, er heeft een soort van dak opgezeten. niet veel meer dan een schuilplaats tegen de barre weersomstandigheden. Tot zo´n 200 jaar geleden was het niet ongebruikelijk dat het vee en de bewoners samen dezelfde zeer kleine woonruimte moesten delen. 

Begin van de avond was het tijd om te vertrekken. Er stond nog een stevige wind, west-zuidwest. Later nam de wind af, en werd meer westelijk. 

Op bovenstaande foto Bard Head, de zuid punt van het eiland Bressay. Doet een beetje denken aan een mammoet..

En langzaam verdwijnen de Shetlands achter de horizon. Langs de zuidkant van de Shetlands loopt een sterke stroom, en zeker met wind tegen stroom kan het daar gevaarlijk zijn. Op de kaart word daar ook voor gewaarschuwd. Een omweg is dan wel aan te raden, tenzij je stroom + wind mee hebt daar, en die kant op wil(zie golftekentje op het kaartje) 

Gedurende de nacht schoot het lekker op. Het bleef 15-20 knoop waaien, Rond 0200 de koers iets naar het zuiden verlegd. Rond een uur of 1000 in de ochtend kon ik zuid-zuidwest gaan sturen, richting Peterhead. Even nog in de verleiding geweest om Fair Isle aan te lopen, maar toch niet gedaan. Dit ook vanwege de wat onzekere windverwachting later in de week. Misschien over een paar jaar, bij de volgende Grote Reis?

Zoals voorspeld nam de wind wat af, maar eind van de middag viel hij, niet helemaal volgens de voorspelling, weg. Zachtjes de motor bijgezet, en met 2-2,5knoop verder richting Peterhead. En dolfijnen!

rond middernacht begon het heel zachtjes te waaien vanuit het noordwesten, en kon de halfwinder er weer op. zelfs nog even de genaker gehesen!

Het was een rustige nacht, met bijna geen scheepvaart. Ondanks steeds maar een half uurtje slapen, heerlijk uitgerust. 

In de ochtend stopte de stuurautomaat er ineens mee! Erg vervelend, en waarom? Stuk? Geen stroom? De zekering was nog heel, dus daar lag het niet aan. De aansluiting na gelopen, ook geen probleem, wel was het voltage wat aan de lage kant, net 12 volt.

nog maar eens meten, met de stuurautomaat op een andere aansluiting. Hé, een knipperend ledje... Te lage accuspanning.. Het zonnepaneel leverde genoeg stroom, dus maar eens meten bij de accu´s. Kussen + deksel van de bank, en daar rook het toch een beetje vreemd. accu´s losgekoppeld en weer meten. de ene accu gaf nog iets van 11,5volt maar de andere nog geen  10 volt. 

Na de slechte accu los te hebben gehaald, de minder slechte weer aangesloten. deze liet zich min of meer weer enigzins opladen door het zonnepaneel. Zodoende kon ik overdag in ieder geval de stuurautomaat en plotter weer gebruiken. 

Gedurende deze hele operatie heb ik de boot zichzelf laten sturen met de ¨Sheet to Tiller¨ methode.

foto van skippertips.com

Een mooie techniek, ik raad iedereen ook aan om dit eens uit te proberen op je boot, zeker als je wat grotere reizen gaat maken. Op Youtube zijn aardig wat filmpjes te vinden over deze zelfstuur techniek.

Nu de stroomvoorzienig tijdelijk weer enigzins hersteld was, werd het tijd om eens te gaan nadenken waar ik het best nieuwe accu´s kon vinden. Op dat moment bevond ik mij net zover van de Orkneys als Peterhead. Tussen de eilanden van de Orkneys door naar Kirkwall (hoofdstad van de Orkneys) en gokken dat ik daar ergens 2 accu´s kon kopen.. En tussen de eilanden staat een berucht stevige stroom, met wat rekenwerk, getij tabellen en stroomkaarten zou ik daar precies aan komen op het moment dat ik stroom tegen had..

Of gewoon doorzeilen naar Peterhead. Mocht de laatste accu er ook mee uitscheiden, kon ik daar makkelijk op gegist bestek naar toe zeilen. En de kans om daar 2 geschikte accu´s te vinden was aanzienlijk groter. Het werd dus Peterhead. Overdag met grootzeil, halfwinder en af en toe de genaker schoot het aardig op. In de avond moest al snel de motor er zachtjes bij, om de stuurautomaat en de plotter+AIS draaiende te houden. De volgende dag, zodra ik de Schotse kust in zicht had en weer internet had, uitgezocht dat ik bij de Halfords in Peterhead 2 geschikte accu´s kon kopen. ze waren tot 1800 open, dus dat moest lukken! Rond 1400 heb ik de boot afgemeerd in Peterhead Bay Marina. Bij de havenmeester afgerekend, en nog even gevraagd of er in de buurt nog meer bedrijven waren waar ik nieuwe accu´s kon kopen. ¨No problem, i´ll drive you to Halfords´ zei hij. Met een dienstauto van de Peterhead Port Authority naar de Halfords, de laatste 2 accu´s gepakt en afgerekend, en weer terug. Nog aangeboden om wat voor de moeite/benzine te betalen, maar dat wilde hij niks van weten. ¨Service¨ zij hij. Achteraf was ik hier heel blij mee, de Halfords was toch nog een flink eind rijden.

Maar ik had weer nieuwe accu´s! Snel op hun plek gezet, en de oude mocht ik bij het chemisch afval van de haven zetten. (de accu die nog redelijk goed was heb ikmeegenomen naar huis) Tijd voor een biertje. Niet heel erg koud, helaas, maar hij smaakte prima!

De volgende dag boodschappen gedaan, en een wandeling door Peterhead gemaakt. Vis, scheepsonderhoud, ofshore en windfarms, daar draait het om. Het oude centrum is een echt Schots grauw-grijs gebeuren. Met in de haven een heel oud droogdok, uit 1855.

Een scheepshelling met rangeer mogelijkheid.

De volgende ochtend vertrokken, met als doel Stonehaven. Vlakbij dit havenplaatsje ligt Dunnotar Castle, en dat kasteel wou ik graag eens bekijken. 

Onderweg kwam ik langs een ander kasteel, Slains Castle.

Het was erg rustig weer, beetje grijs, en wat wind betreft 5-10knoop west-noordwest, later trok hij iets aan tot 10 knoop. Op de hele tocht voornamelijk de halfwinder, grootzeil en genaker gebruikt. 

Bij Aberdeen nog een klein ommetje vanwege een windfarm in aanbouw, en ik kwam er nog een Nederlands schip tegen dat helemaal open kon vouwen om de bagger of zand te dumpen. In dit geval slib, uit de haven van Aberdeen.

Rond een uur of 1300 kwam ik aan in Stonehaven. dit is een getijde haven, die grotendeels droogvalt. Het is dus zaak om hier op tijd naar binnen te varen. Ik was een beetje laat, nadat ik met lange lijnen de boot aan de kade had afgemeerd, kon ik nog net snel even rond de prikken om te kijke of de bodem een beetje vlak was. Maar toen raakten de kieltjes de bodem al, en zat ik vast. Het getij verschil is in Stonehaven een meter of 4, en ik had niet zo´n hele beste plek uitgekozen..

De boot viel behoorlijk scheef droog. Zodra het hoogwater was heb ik de boot naast de 2 Westerley´s voor mij gelegd. Daar viel ik zo goed als rechtop droog.

Stonehaven is een leuk Schots havenplaatsje. Vanuit het centrum kun je langs de kust weer naar de haven wandelen. Hier staan een aantal bijzondere kunstwerken, uitgevoerd in rvs. De mensen zijn vervangen door vissen, en ze vangen mensen..

Wie de kunstenaar is blijft tot op heden een mysterie. Af en toe staat er ook zomaar een nieuw kunstwerk.

Zoals ik al eerder schreef, valt de haven zo goed als droog. De meeste boten hebben dan ook kimkielen, of een hefkiel/midzwaard. 

De volgende dag ben ik naar Dunnottar Castle gewandeld. Een imposante ruïne boven op een klif. Alleen te voet bereikbaar. Boterhammetjes en wat te drinken meenemen, want in het kasteel kom je alleen een kassa en een drinkbakje voor de hond tegen. Maar eenmaal binnen, is het een zeer indrukwekkend kasteel, met fantastisch uitzicht!

Terug gewandeld langs de kliffen, via allerlei geitepaadjes. En nog wat mooie stenen meegenomen. 

In het dorp nog wat laatste boodschappen gedaan, en afgerekend bij de havenmeester. Omdat het ¨zo´n klein bootje¨ was hoefde ik maar 1 dag af te rekenen. de volgende dag was ik van plan om naar Holy Island te zeilen. Dit word ook wel Lindisfarne genoemd. Helaas stond er, in tegenstelling tot voorspelling, heel erg weinig wind. Ook had ik niet zoveel tijd meer. Toen maar besloten om naar Eyemouth te zeilen (meer dobberen) Holy Island bewaren we dan maar voor de volgende keer.

Eyemouth is ook een getijde haven, met een zeer smalle ingang en toegangs geul, met aan weerszijde heel veel rotsen vlak onder water.

Maar met de plotter flink ingezoomd geen probleem.

de grootste toeristische attractie; zeehonden voeren!

Hier de voorraad benzine aangevuld, en de volgende dag weer de zee op. Ik had besloten om rechtstreeks naar Den Helder/Den oever of Ijmuiden te zeilen.

er stond weinig wind, voornamelijk west-noordwest. Veel op de halfwinder gezeild, en af en toe de gennaker. Het was vrij warm, en boven land hingen stevige regenbuien. de nacht bleef ook rustig, ik zat toen wat meer op open zee, en kon wat korte slaapjes doen. De volgende dagen schoot het ook niet echt op, weinig wind en stroom tegen. Af en toe de motor aan, om uit de buurt van de olieplatforms en het bijbehorende scheepvaart verkeer te blijven. Ik ben wat verder uit de kust gaan zeilen, maar nog steeds weinig wind en stroom tegen. Nog even overwogen om Whitby of Scarborough aan te doen, maar toch door gezeild.

gelukkig trok uiteindelijk de wind weer wat aan, zuidwest 5-6, later west-zuidwest 4-5.

Nu schoot het tenminste weer een beetje op, en werd het tijd om te kiezen tussen Den Helder/Den Oever of Ijmuiden. Na wat rekenwerk bleek ik bij Den Helder ongunstig uit te komen wat het tij betrof. Ijmuiden dus. het bleef gelukkig de hele dag en nacht aardig waaien, dus de volgende dag,in de ochtend zag ik de eerste contouren van de hoogovens aan de horizon. Onder de halfwinder zeilde ik rond een uur of 1500 tussen de pieren van Ijmuiden door, naar seaport Marina. Weer terug in Nederland na 8 weken! de volgende dag rustig richting Durgerdam, en Naarden. En naar huis!

Kan niet missen, de hoogovens in de verte. Bijna thuis!

Na 8 weken en ongeveer 1400 mijl aangekomen in Ijmuiden. De volgende dag richting Naarden. De Grote Reis zit er op!