De motor

Onderhoud

Af en toe heb je een motor nodig, drukke kanalen, sluizen, windstiltes en te weinig tijd om te blijven dobberen, havens in en uit..

Ook op  Lotje is een motor aanwezig. Iets jonger dan de boot, een Yamaha 5bs. Dit is een luchtgekoelde motor, 2-takt met (gelukkig) 1:100 mengsmering.

En voor het bijbootje nog een yamaha, een 2pk-2takt.

Milieutechnisch geen ¨schone¨ motoren, een 4takt is wat dat betreft een betere, ¨schonere¨ motor. Als dat andere schip, die met het geld, ooit binnen loopt, schaf ik wel iets ¨groeners¨ aan.

Motoren hebben ook onderhoud nodig, zeker deze oudjes. Het zijn beide zeer betrouwbare motortjes, en vooral de 5pk is ondanks z´n leeftijd en techniek nog verbazend zuinig!

Maar onderhoud aan zo´n oud motortje, wat houdt dat in? Waar moet je op letten?

De buitenkant. Die ziet er soms niet zo fraai meer uit, afbladderende verf, aangetast aluminium, (de hele motor is gemaakt van aluminium) dit wordt vaak veroorzaakt door een weggerotte anode. Dat wegrotten, dat is ook de bedoeling, de anode ¨offert¨ zich op om te voorkomen dat de motor wegrot.

 

De oude anode..

 

En de nieuwe anode, en een nieuwe breekpen (in de schoefas)

Achter de schroef, in het staartstuk zit de keerkoppeling. Deze draait in olie. Dit is zogenaamde staartstuk-olie. Eerst de oude olie eruit.

 

 

Dit is de staart van het 2pk motortje, maar voor de grote 5pk is dit hetzelfde.

Kijk hoe de olie eruit ziet, roestbruin, zit er water in, of zit er alleen maar water in het staartstuk.. Dan moet de oliekeerring in de staart, en het O-ringetje om de schroefas vervangen worden.

Van beide motoren zag de olie er gelukkig nog goed uit, dus alleen verversen was gelukkig voldoende.

De 5pk motor heeft luchtkoeling, dus de koelribben van de cylinder even schoonmaken, er zitten vaak spinnennestjes, en ander vuil tussen.

 

 

Het 2pk motortje is watergekoeld, dus daar zit een waterpomp in het staartstuk, Daarin zit een impeller. Deze had ik vorig jaar al een keer vervangen, die kan nog wel even mee. Ik heb ook altijd een reserve impellertje aan boord. Het vervangen is niet ingewikkeld, ik zal daar nog wel een keer een uitleg over schrijven, met foto´s

Na al dat onderhoud en gesleutel, laat ik beide motoren altijd even ¨proefdraaien¨ in de vuilnisbak (kliko) Zo vervelend als je 30kg motor achter de boot hebt gehangen en hij doet het niet....

Zet ze wel goed vast, ook een losschietende 2pk is levensgevaarlijk.

Filmpje van een mede-leisurezeiler, in de tijd van dit filmpje een L17, tegenwoordig een L22. Zijn andere filmpjes zijn ook leuk!

In dit filmpje kun je zien hoe je de impeller van de koelwaterpomp bij een 4pk 2takt Mariner/mercury vervangt. In het filmpje wordt gezegd dat dit dezelfde motor is als de 4pk 2takt yamaha, dat is dus niet zo.

In andere filmpjes zie je ook wel dat men om het staartstuk te verwijderen of terug te plaatsen, de motor op z´n kop zet. DOE DIT NOOIT!!!

Zowel voor de 2takt als de 4takt is dit heel slecht! Er kan allerlei troep, restjes water en olie in motor terecht komen, met in het ergste geval een fatale vastloper, roest (zuigerveren, lagers zijn hier erg gevoelig voor)

Bij een 4takt is vaak voorgeschreven op welke kant de motor mag liggen, in deze stand kun je over het algemeen ook overal bij.