2de accu

Vorig jaar kwam ik in Lowestoft aan met een lege accu. Ik kwam daar wat laat achter, hier meer daarover.

Nou was ik al een tijdje van plan om de bedrading naar de accu aan te passen en deels te vervangen, en om te voorkomen dat ik na een lange overtocht of dagenlang droogvallen zonder stroom kom te zitten, wil ik de accu-capaciteit verhogen.

Ik had al een 2de accu van hetzelfde merk en vermogen, en na wat metingen na een paar keer opladen en ontladen zitten beide accu´s op hetzelfde niveau.

Het voltage in rust na opladen is bij beide gelijk. Dit heb ik gemeten na 24 uur, en na 2weken. Verder heb ik beide accu´s 2 uur ¨belast¨, dit heb ik met een electromotor uit een accu-boormachine gedaan.

Na 2 uur heb ik het voltage gemeten, en dit 2 uur later nog eens. Beide accu´s gaven dezelfde waardes, en zijn dus geschikt om parallel aangesloten te worden.

Eerst maar eens begonnen met de bedrading, die komt samen in een waterdicht rubber doosje..

DSC_0039.jpg

Het doosje is hier nog enigzins misvormd, dit komt door alle kabels die er in gaan. Als het dekseltje er op zit is hij weer mooi vierkant.

 

DSC_0038.jpg

Hier staan beide accu´s nog niet op hun plek, daarvoor moeten ze verder naar achteren worden geschoven. Bovenaan de foto is nog net de ¨accubak¨ te zien. Deze heb ik indertijd tijdens het opknappen al zo gemaakt dat er 2 accu´s inpassen.

De accu´s zitten onder de kuip, net achter het kooktoestelletje, en worden met een spanbandje op hun plaats gehouden.

Nu nog een nieuwe aansluiting voor de lader en de zonnepanelen maken. Deze worden allebei op de plus van de linker en de min van de rechter accu aangesloten.

Dit is belangrijk, op deze manier ´ziet´ de acculader en de laadregelaar de parallel aangesloten accu´s aan voor 1 accu.