Veiligheid!

 

Voorkomen is beter dan genezen, naast de boot is dood, twee kreten die je wel eens hoort. De laatste is meestal het gevolg van het niet zo nauw nemen van de eerste..

Over veiligheid aan boord moet je niet te licht denken, en op deze pagina vertel ik hoe ik daar mee omga, de boot voorbereid heb, en hoe ik erover denk.

Deze pagina is zeker geen lijdraad voor veilig solo-zeilen, daar moet je je eigen keuzes in maken.

 

Handgrepen

Om de kuip in en uit te klimmen is het handig om je ergens aan vast te kunnen houden. Deze beugels had ik al een hele tijd liggen. Ideaal voor dit doel!

Maar met een paar handgrepen hier en daar ben je er nog niet...

Als solozeiler is het ergste wat je kan overkomen, overboord vallen! Je boot zeilt dan, in het ergste geval, op de stuurautomaat vrolijk door.. Om dat te voorkomen zorg je er voor dat je zoveel mogelijk aan de boot vastzit, met een zgn. life-line.

Ik heb er 1 die meteen ook mijn automatisch reddingsvest is. Maar waar maak je jezelf dan aan vast?

Ik heb in de kuip een stevig oog gemaakt voor dit doel. Het oog is aan de achterkant verstevigd met een plaat 18mm watervast multiplex.

 P1090847.JPG

 Hier aan vastzittend kan ik vanuit de kuip alles doen en bijna overal bij, zelfs de kajuit in en uit, alleen niet op het voordek komen. Dan moet ik mij even aan de mastvoet vastmaken.

De life-line is net te kort om overboord te vallen, maar wel lang genoeg om vanuit de kuip aangelijnd de kajuit in en uit te kunnen!

Aanvaring, zinken...

Dit probeer ik uiteraard zo goed als mogelijk te voorkomen! Maar je kunt in botsing komen met een object dat net onder water drijft, zie hier

Ik ben een groot voorstander van overleven op de boot, of wat daar nog van over is. Om te voorkomen dat de boot na een aanvaring, lekkage etc. zinkt, heb ik alle holle ruimtes vol geschuimd met PU-Schuim, en onder de kuip komt ook nog een groot blok schuim.

 

 

 

Reddingsvlot

Een reddingsvlot kan je overlevingskansen na het evt. zinken van je schip aanzienlijk verhogen!

Op een klein bootje zoals Lotje is zo´n vlot (ingepakt) nogal een obstakel. Je hebt verschillende uitvoeringen, in een tas, of een container.

reddingsvlot.jpeg

foto www.datema.nl

De laatste kan permanent aan dek blijven in een soort houder, de tas niet. Die moet droog blijven.

Aan dek (of kuip) heb ik geen plaats voor een container, en in de kajuit zou een tas ook een obstakel zijn, en waarschijnlijk in geval van nood lastig bereikbaar zijn.

Aan boord van Lotje is daarom ook geen reddingsvlot aanwezig.

Nou zijn er natuurlijk wel wat alternatieven, Bijvoorbeeld een reddingsplatform

reddingsplatform-1.jpg

Dit is ingepakt wat kleiner en lichter (15kg, ipv. 25-35kg)

Of dit reddingsvlot, ontwikkeld voor piloten. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wel een ´zalmneusje´

isplr-1.jpg

http://www.switlik.com/aviation/isplr

Aangezien ik altijd solo zeil, vind ik dit wel een leuk vlotje. Niet goedkoop, voor een uitvoering met dubbele bodem betaal je 1200 euro. Onderhoud kun je vrij eenvoudig zelf doen.

 

 

Bijboot

Op langere tochten heb ik ook altijd een bijbootje achter de boot hangen. Om op een ankerplek even met de hond naar de kant te roeien, boodschappen doen..

Maar in noodgevallen kan zo´n bootje ook nog goed van pas komen!

P1090061-1.jpg

Het is een chinees rubberbootje, goedkoop, maar verbazend stevig. Er zit een opblaasbare kiel onder, waardoor het bootje een soort ´V´bodem heeft, en daardoor licht sleept. Afhankelijk van de koers, golven en wind sleep ik hem aan een korte of lange lijn. In deze lijn heb ik van een stuk elastiek een ´demper´ gemaakt. Hierdoor worden eventuele schokken gedempt, om het sleepoog te ontzien. Vanaf dit seizoen krijgt het bootje een soort ´harnasje´ en een stevigere sleeplijn, met dezelfde demper. Dit allemaal om er voor te zorgen dat het bootje ook onder zwaardere omstandigheden niet losbreekt.

Want je zult hem in nood maar nodig hebben!

 

Graaitonnetje

Mocht het nou ooit zover komen dat je in je vlot of bijboot moet stappen, omdat de boot onder je voeten wegzinkt, dan wil je toch nog iets van een noodpakketje hebben. Dit noemen ze ook wel de ´grabbag´

grab.jpg

Aan boord van Lotje is dit een tonnetje, deze;

tonnetje.jpeg

En wat zit hier allemaal in? Een handheld marifoon, zaklamp, noodvuurwerk, mes, wat noodvoer, papieren, drinkwater, en nog wat andere spullen die in nood wel eens handig kunnen zijn.

 

Vuurwerk

Heb ik ook aan boord, op langere tochten. Parachutepijlen (die gaan hoog de lucht in, tot 300m, en blijven dan ongeveer 60sec. branden) handfakkels en rookpotten.

vuurwerk-1.jpg

http://www.georgekniest.nl

 

handvuurautomaat-1.jpg

http://www.scheepsdiefshop.nl

Nog een tip wat het vuurwerk betreft; in een nood situatie is het lezen van de handleiding misschien wel lastig, of zelfs onmogelijk. Noodvuurwerk heeft een houdbaarheids-datum, bedoeld om de werking en de betrouwbaarheid te garanderen. Is het vuurwerk over de datum? Dan kun je altijd met Oud en Nieuw even wat proberen, als ´oefening´..

 

 

 

 

Lijstjes...

 

Als je op het internetgaat zoeken, kom je heel wat lijstjes, voorschriften, etc. tegen.