Electra

 

De stroomvoorziening ga ik ook vervangen. Er is nu 1 kleine accu aan boord, in de achterste bergruimte. En daar staat ook de benzinetank..

Dat wordt veranderd, ik ga alles opnieuw aanleggen. Ik ga de accu´s uit mijn oude bootje overzetten, die zijn nog zo goed als nieuw, 2x 105Ah. Deze komen onder de kajuitbank aan de kuipkant te staan.

En een nieuw schakelpaneel..

Met schakelaars die een beetje bij de boot passen. Modern schakelmateriaal op een boot uit 1976 vind ik niet zo mooi, en is ook nog eens duur..

Voor het kastje gebruik ik berkenmultiplex, als het gelakt is blijft dit licht van kleur.

DSC_0328.jpg

Er komen nog twee 12volt aansluitingen aan de voorzijde..

DSC_0329.jpg

Een deel van de voorkant, waar de schakelpaneeltjes zitten, en straks ook de 12volt aansluitingen, kan openklappen.

P1100015.jpg

De bedrading ga ik ook nieuw aanleggen, en de zonnepanelen van de oude boot zet ik ook over.

 

De accu´s staan op hun plek, totaal 210Ah. De bak waar ze in staan heb ik met Polymax (ms-polymeer kit) op de romp gelijmd. Waarom? Ik moet er zeker nog een keer bij om het gat van de huidige log-gever weer dicht te maken, en de kit steek en snij ik zo los met een scherp mes..

Bovenop de accu´s komt ook nog een plaat om de polen te beschermen tegen kortsluiting, hiermee worden de accu´s ook vastgezet, want schuivende accu´s wil je liever niet..

 

Van een stukje messing en wat rvs schroefjes een verzamelblokje gemaakt voor alle ¨min¨ draden, dit komt achter het schakelpaneel te zitten..

 

Schakelpaneeltjes etc. monteren..

 

En alles zit erop! Het displaytje onder de hoofdschakelaar is de accu-monitor. Dit apparaatje wordt normaal gesproken in de modelbouw gebruikt, maar is op een kleine boot ook prima te gebruiken.

Hier te koop: KLIK Een stuk goedkoper dan een echte batterijmonitor, daar betaal je al snel 200-400,- voor! Deze kost maar 15,- Ook HIER in Nederland te koop, dan wel iets duurder..

 Maar wat doet dat apparaatje nou eigenlijk? Hij geeft de actuele accuspanning aan, het verbruik in Watt en Ampere´s, het hoogst gemeten verbruik (piek) Wat hij niet aangeeft is hoe lang je nog met je accu´s kunt doen voor ze weer opgeladen moeten worden. Dit kun je ook aan het voltage in rust (zonder verbruikers) aflezen, 12-12.4 volt, dan wordt het tijd om de accu´s op te laden.

 

Het kastje met de schakelpaneeltjes zit op z´n plek, en aangesloten. Meteen ook de marifoon gemonteerd..

Het blauwe balkje onder de rode hoofdschakelaar is de ¨accu-monitor¨

Op het gat rechtsboven het kastje komt de laadregelaar voor de zonnepanelen.